20 млн. лв. доход от субсидии не са декларирани пред НАП. 50 000 регистрирани земеделски производители не са подали данъчни декларации и не са платили данъци и осигуровки върху тях през 2017 г., това съобщават от НАП, цитирани от agrozona.bg.

Голям брой от подалите декларации земеделци, са посочили по-малък доход от получения. С най-съществен брой неточни документи са в Кърджали, Хасково и Благоевград, това показва анализът на данъчните.

Национална агенция за приходите започва информационна кампания към всички земеделски производители, които са допуснали неточности в данъчните си документи. Според закона те имат право да подадат коригираща декларация за доходите до 1 октомври 2018 г.

Освен с писма по електронната поща, гражданите ще бъдат уведомени и по телефона, допълват от приходната агенция. Предстоят срещи с кметовете на общини, в които са открити най-много пропуски, офисите на НАП също имат готовност да дадат информация. Консултация по въпроса може да се получи и на телефона на Информационния център на НАП 0700 18 700.

Заедно с уведомленията за корекции, земеделците ще получат и специална брошура, която подробно обяснява данъчните и осигурителните им ангажименти към бюджета.

Най-общо доходите на регистрираните земеделски стопани се формират от извършваната от тях стопанска дейност и от държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейските фондове. Данъчното законодателство не ги разглежда като отделни видове доход, а облагането им на първо място зависи от статута на земеделския стопанин, като физическо или юридическо лице. 

Пример за определяне на авансови задължителни осигурителни вноски на регистриран земеделски стопанин, при минимален месечен осигурителен доход за 2018 г. – 350 лв.: 

•    За родените преди 1 януари 1960 г.: 
1. За държавно обществено осигуряване: 
– За фонд „Пенсии“:  19.80% от 350 лв. = 69,30 лв. 
– За фонд „Пенсии” и фонд „Общо заболяване и майчинство”:  23.30% от 350 лв. = 81,55 лв. 

2. За здравно осигуряване: 8% от 350 лв. = 28,00 лв. 

• За родените след 31 декември 1959 г.: 
1. За държавно обществено осигуряване: 
– За фонд „Пенсии”:  14,8% от 350 лв. = 51,80 лв. 
– За фонд „Пенсии” и фонд „Общо заболяване и майчинство”: 18.30% от 350 лв. = 64,05лв. 

2. За допълнително задължително пенсионно осигуряване : 5% от 350 лв. = 17,50 лв. 

3. За здравно осигуряване:  8% от 350 лв. = 28,00 лв. 

В какъв срок се внасят осигурителните вноски? 
Осигурителните вноски се внасят до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се дължат. В същия срок се внасят вноските и когато регистрираният земеделски стопанин е член на осигурителна каса. 

Информационната брошура на НАП може да изтеглите от ТУК.